Van natuurliefhebber tot poolhistoricus, het poolgebied moet je beleven. Van zo dichtbij mogelijk. En dat begint al bij het boeken. Wij vertaalden de filosofie van Oceanwide Expeditions naar een compleet nieuwe website, geheel vanuit de gebruiker ontworpen en nog elke dag verbeterd.

Per helikopter naar een afgelegen vulkaanwand

Stel, je bent een (letterlijk) doorgewinterde vogelaar. Als jij net die ene vogelsoort van dichtbij wilt kunnen onderzoeken, op dat ene afgelegen eiland in de Weddell Sea bij Antarctica, dan kan dat met Oceanwide Expeditions.

Deze rederij met hoofdkantoren in Vlissingen en Houston, Texas organiseert reizen die het voor iedereen mogelijk maken om verantwoord te genieten van alles wat de poolgebieden in petto hebben.

Verwacht geen pepermuntje op je kussen, noch bloemblaadjes rond het bubbelbad. Oceanwide Expeditions is geen cruise-maatschappij met weldadige luxe voor al haar passagiers. Op haar vloot van 4 eigen expeditieschepen vindt je alleen wat je echt nodig hebt. Kleine groepen van like-minded medepassagiers, en een enthousiast team van begeleiders met stuk voor stuk veel kennis over de natuur, het landschap en de geschiedenis van de gebieden die je bezoekt. Je bent dus echt op expeditie.

Vaak kun je alleen aan land met kleine, wendbare zodiac-bootjes. Die hebben ze dan ook. Maar ook voor een helikoptervlucht naar die afgelegen vulkaanwand, een duikexpeditie onder het poollijs of een overland ski-tocht door de poolsneeuw, geen enkel probleem wanneer je reist met Oceanwide Expeditions.

Een verhaal dat verteld moest worden

Goed, er moest dus een nieuwe website komen. Tijdens onze bezoeken aan Oceanwide Expeditions in Vlissingen bleek al snel dat er stuk voor stuk gepassioneerde mensen werkten. Het hele bedrijf, van hoofdkantoor tot op de brug van het schip, straalt enthousiasme uit voor het poolgebied en haar bijzondere dierlijke- en plantaardige bewoners! Geen saaie overlegruimte met systeemplafond, maar een sfeervol kantoor vol natuurfotografie en modellen van schepen. En dat allemaal in een prachtig, historisch pand vlakbij de haven van Vlissingen.

"Het hele bedrijf, van hoofdkantoor tot op de brug van het schip, straalt enthousiasme uit voor het poolgebied en haar bijzondere dierlijke- en plantaardige bewoners!"

Deze mensen hadden een verhaal te vertellen dat draaide om beleving, en dat moest niet alleen duidelijk worden op de website, maar gedurende het hele proces van boeking tot voorpret tot de daadwerkelijke reis. En ook daarna. Het was niet aleen onderdeel van de merkidentiteit van Oceanwide Expeditions; het ís de merkidentiteit!

Zoveel mensen, zoveel wensen

Naast haar touroperators bedient Oceanwide Expeditions ook specifieke interessegroepen, zoals (natuur)verenigingen en natuurlijk de consument. Al deze groepen moesten optimaal worden bedient op de nieuwe website. Belangrijker nog: nu Oceanwide Expeditions ook via haar eigen website reizen ging aanbieden met de mogelijkheid tot boeken, moesten ze hiermee niet in het vaarwater van hun touroperators gaan zitten. Voor die laatste groep ontwierpen we dan ook extra tools en functionaliteiten die hun juist verder helpen, en niet tegenwerken. Win-win, dus.

"Of je nu van albatrossen houdt of wilt duiken naar zeeëgels, je hebt altijd het idee dat de website helemaal voor jou is gemaakt!"

Oceanwide Expeditions had dankzij gedegen marktonderzoek en bergen statistieken goed inzicht in haar gebruikers. Op basis van al deze data onderscheidden we 4 belangrijke (doel)groepen: Birds & Nature, Once in a Lifetime, Special Interest/Explorer/Historical en als laatste Action & Adventure. Maar daarmee waren we er nog niet. Wie zijn de mensen binnen deze groepen? Wat willen ze, wat zijn hun voorkeuren en hoe kunnen we ze helpen en converteren naar enthousiaste passagiers? Om daar achter te komen kropen we in hun hoofden.

Op basis van MBTI creëerden we voor deze groepen 5 persona’s. Zo zijn er Hans, fanatiek vogelliefhebber en Mirjam, die van het leven geniet en na Peru en de Galapagoseilanden iets anders, heel bijzonders wil gaan zien. Maar ook zijn er Marinus, de architectuurhistoricus met een bovengemiddelde interesse in de reizen van Robert Peary en Rens, met een grootse passie voor sportduiken. Stuk voor stuk zeer uiteenlopende mensen met elk hun eigen, zeer specifieke wensen en doelen. Vanuit deze persona’s hebben we de nieuwe website ontworpen. En na de lancering doorlopend verbeterd. De persona’s bieden niet alleen ons als ontwerper, maar ook Oceanwide Expeditions altijd een handvat bij het maken van nieuwe, strategische beslissingen. Ook na de lancering.

Reserveringssyteem

Oceanwide Expeditions ging ook werken met een compleet nieuw reserveringssysteem. Van sales op hun kantoren in Vlissingen en Houston tot de schepen zelf in (ant)arctische wateren, iedereen had nu wereldwijd realtime inzicht in de reserveringen. Nu de consument direct via de weigen website een reis kon zoeken, boeken én beheren, moest er een koppeling komen tussen de website en het reserveringssysteem.

Deze koppeling bestaat uit twee delen: een door ons vanuit de consument ontworpen reserveerstraat en een afgeschermde omgeving voor touroperators van Oceanwide Expeditions. De techniek achter deze koppeling werd verzorgd door onze partner Leisuree. Hoewel de data uit de koppeling afkomstig is uit het (externe) reserveringssysteem wordt alle content, tekst en grafisch, zoals informatie over de te boeken trips, de schepen en de extra's beheerd vanuit het CMS.

Contentbeheer op maat met ExpressionEngine

Voorheen was het zo dat voor elke aanpassing, klein en groot, men eerst een afspraak moest maken met het bureau dat de website beheerde. Dit was vanzelfsprekend nogal omslachtig. Als gevolg hiervan veranderde er nauwelijks iets en was veel informatie al lang niet meer up-to-date.

Er moest dus een CMS komen. Onze keuze ging al snel naar ExpressionEngine van Ellislab, een veelzijdig CMS dat wij door en door kenden en ons veel mogelijkheden bood.

"Er zijn geen ingewikkelde hacks en aanpassingen nodig om alles precies zo te laten werken als wij willen."

Hoewel ExpressionEngine is ontwikkeld bovenop OpenSource technieken (het CodeIgniter PHP-framework, van dezelfde makers) is het, anders dan een vergelijkbaar CMS zoals WordPress, commerciële software. De kosten zijn voor een project als dit echter verwaarloosbaar: eenmalig US$299 voor een licentie. Je krijgt echter waar voor je geld: prima ondersteuning vanuit zowel een zeer behulpzame, wereldwijde community van duizenden ontwikkelaars als van de makers.

ExpressionEngine kent geen steile leercurve. Het onderhouden van vrijwel alle content wordt nu door Oceanwide Expeditions zelf gedaan. Door gescheiden gebruikersrollen hoeven marketing en sales zich alleen te richten op eigen verantwoordelijkheden binnen het CMS.

Afbeelding bovenaan: © Oceanwide Expeditions (Rinie van Meurs)

Klaar om te praten?